Gerth van den Dool collecteert voor MDL Fonds. Niet zomaar, maar vanuit zijn eigen ervaring met ernstige darmklachten, ziekenhuisopnames en uiteindelijk het verwijderen van zijn dikke darm.
Sinds 1991 leeft Gerth met een pouch. Jarenlang bepaalde zijn ziekte een groot deel van zijn dagelijks leven. Dankzij een nieuw medicijn gaat het nu beter. Juist daarom weet hij hoe belangrijk onderzoek is. Voor betere behandelingen, goede medicijnen en meer kennis over maag-, darm- en leverziekten.
Klachten die steeds terugkwamen
“Toen ik een jongetje van een jaar of vijf was, kreeg ik een aantal keren flinke krampen. Ik kon alleen maar op de grond in de kamer liggen en kreunen. Het ging weer over en daarna werd er niet veel aandacht meer aan besteed.
Tijdens mijn militaire dienst kreeg ik opnieuw krampen. Deze keer met bloed bij mijn ontlasting. Dat duurde een week, precies in mijn vakantie. Gelukkig ging het ook deze keer vanzelf over. En ja, je vergeet zoiets dan weer.
Een aantal jaren daarna kwamen de klachten terug, maar nu ook met koorts. Het gebeurde steeds vaker. De huisarts schreef vitamine B-complex voor. Hij wist waarschijnlijk ook niet goed wat hij ermee moest.”
Opname in het ziekenhuis
“Door ernstige darmklachten moest ik worden opgenomen in een streekziekenhuis. Ik kreeg niet meteen duidelijk te horen wat er aan de hand was, maar wel onderzoeken die veel pijn deden.
Een paar dagen daarna werd gezegd dat mijn dikke darm verwijderd moest worden. Na drie weken niet eten en drinken, 20 kilo gewichtsverlies en het tegenhouden van de operatie, vroeg ik een second opinion aan in het AMC in Amsterdam. Ik werd daar met een ambulance naartoe gebracht.
Na meerdere opnames en veel prednisongebruik bleek het uiteindelijk toch beter om mijn dikke darm helemaal te verwijderen.”
Leven met een pouch
“Sinds 1991 leef ik met een pouch. Ik had veel last van pouchitis, een ontsteking van de pouch. Zo was ik altijd bezig met de vraag: is er een wc in de buurt?
Onlangs kreeg ik van een kundige en geduldige internist in Hilversum een biological: adalimumab. Voor het eerst in 30 jaar kan ik een nacht doorslapen. Ik heb geen pijntjes meer en mijn ontlasting is rustiger. Ik kan zelfs mijn dagelijkse hoeveelheid loperamide wat verminderen.”
Voor meer onderzoek en betere behandelingen

“Ik collecteer voor meer onderzoek naar de oorzaken en behandeling van allerlei maag-, darm- en leverziekten. Ook voor de ontwikkeling van nog meer goede medicijnen.
Mijn zus kreeg op 68-jarige leeftijd colitis ulcerosa en een nichtje heeft al jaren de ziekte van Crohn en een stoma. Dat het erfelijk kan zijn, staat voor mij wel vast.
Kortom: er is veel geld nodig voor onderzoek. Daarom ga ik de deuren weer langs. In de hoop dat er veel geduldige en kundige mannen en vrouwen kiezen voor een vak in de gastro-enterologie.”
Help jij ook mee?
Wil jij, net als Gerth, bijdragen aan belangrijk onderzoek en voorlichting voor mensen met maag-, darm- en leverziekten? Meld je dan aan als collectant tijdens de collecteweek van 20 t/m 26 juni 2027.
Je kunt op verschillende manieren meedoen: ga langs de deuren in je buurt of maak een online collectebus aan en deel deze met je familie, vrienden en collega’s. Zo draag jij op jouw manier bij – elke bijdrage maakt verschil!